Verhuizing doorgeven

Verhuist u naar of binnen gemeente Waalwijk? Geef het dan aan ons door. Hieronder leest u hoe u dit kunt doen.

Met de knop hieronder geeft u online uw verhuizing door naar of binnen de gemeente Waalwijk. Dit kan maximaal vier weken voor de verhuizing tot uiterlijk vijf dagen nadat u verhuisd bent. Na het doorgeven via DigiD krijgt u een bevestiging per mail.

Geeft u liever schriftelijk of persoonlijk uw verhuizing door? Onderaan deze pagina leest u hoe dat moet.

Verhuizing doorgeven

Let op

Geef uw verhuizing op tijd door. Zo zorgt u ervoor dat alle regelingen doorlopen. Denk aan huurtoeslag, studiefinanciering, parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of een uitkering.

Binnen vijf werkdagen past de gemeente uw adresgegevens aan.

Nieuwbouwwoning

Bij een nieuwbouwwoning adviseren wij u om te wachten met inschrijven tot de woning opgeleverd is.
 

Wat heeft u nodig?

Verhuist u naar of binnen de gemeente Waalwijk? Dan kunt u de verhuizing op drie manieren aan ons doorgeven: online, schriftelijk of persoonlijk. Hieronder leest u per mogelijkheid wat u daarvoor nodig heeft.

Bij een online verhuisaangifte:

  • DigiD om de verhuizing door te geven. Dit kan via de oranje knop bovenaan deze pagina. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan aan via DigiD.nl. U heeft de DigiD-inlogcode binnen enkele dagen in huis.
  • Huurcontract, koopcontract of toestemming van de hoofdbewoner. De hoofdbewoner kan ook via DigiD toestemming geven.

Bij een schriftelijke verhuisaangifte:

  • Het verhuisformulier van de gemeente. Deze vindt u onderaan deze pagina.
  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Huurcontract, koopcontract of toestemming van de hoofdbewoner. De toestemmingsverklaring vindt u onderaan deze pagina.

Bij een persoonlijke verhuisaangifte aan de balie (u kunt hier telefonisch een afspraak voor maken):

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Huurcontract, koopcontract of toestemming van de hoofdbewoner. De toestemmingsverklaring vindt u onderaan deze pagina.

Hoe werkt het?

U kunt een verhuizing doorgeven voor uzelf en soms voor anderen. Wilt u een verhuizing voor iemand anders doorgeven? Dan heeft u daar mogelijk een machtiging voor nodig. Hieronder leest u daar meer over. 

De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:

  • iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf;
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • de ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen;
  • ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen);
  • de curator voor een persoon die onder curatele is gesteld;
  • het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven;
  • iemand die jou gemachtigd heeft de verhuizing door te geven.

Iemand machtigen

Schrijf voor een machtiging een brief naar de gemeente met daarin de volgende tekst:

"Hierbij machtig ik, (uw voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres), de hieronder vermelde persoon, (voorletters, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats en adres van degene die u machtigt), tot het doorgeven van mijn verhuizing van (oude adres) naar (nieuwe adres)."

Onderteken deze brief en geef deze aan de persoon die u machtigt.

Aan de balie moet deze gemachtigde het volgende laten zien:

  • een geldig identiteitsbewijs van zichzelf;
  • (een kopie van) een geldig identiteitsbewijs van u;
  • een bewijs van uw nieuwe adres (zoals een koop- of huurcontract of toestemming van de hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen);
  • de ondertekende machtigingsbrief.

Let op

Bent u niet getrouwd of geregistreerd partners? Dan kunt u geen verhuizing voor uw partner doorgeven. U moet apart van elkaar een verhuizing doorgeven.

De gemeente geeft uw verhuizing door aan de instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak.

Niet ingeschreven in een gemeente

Herbevestiging of eerste inschrijving

Staat u momenteel niet ingeschreven in een gemeente in Nederland? Maak dan telefonisch een afspraak voor hervestiging of eerste inschrijving. Doe dit ook als u nu zonder bekend adres geregistreerd staat.

Briefadres

Heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats? Of verblijft u in een instelling? Dan kunt u zichzelf mogelijk inschrijven op een zogenaamd briefadres. Meer informatie leest u hier

Verhuizen naar een andere gemeente

Verhuist u naar een andere gemeente? Dan geeft u de verhuizing in uw nieuwe woongemeente door. U wordt automatisch bij de gemeente Waalwijk uitgeschreven.

Verhuizen naar het buitenland

Verhuist u vanuit Waalwijk naar het buitenland (emigratie)? Of woont u komend jaar minimaal acht maanden (onafgebroken) in het buitenland? Geef dit dan aan ons door. Dit kan vanaf vijf dagen voor uw vertrek. Blijven er geen gezinsleden op uw adres in Waalwijk wonen? Dan kunt u uw emigratie online doorgeven. Meer informatie leest u hier.