AVG & Privacy

De gemeenteraad hecht veel waarde aan een goede verwerking van persoonsgegevens. De gemeenteraad Waalwijk verwerkt uw persoonsgegevens alleen als dat nodig en in overeenstemming is met de privacy wet- en regelgeving. Wij gaan uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk om met uw gegevens en hebben maatregelen getroffen om te voorkomen dat persoonsgegevens in verkeerde handen vallen of verloren gaan.

Wat is een persoonsgegeven?

Een persoonsgegeven is alle informatie over een persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon te herleiden is. De gemeenteraad gebruikt verschillende categorieën persoonsgegevens van met name inwoners, insprekers, ambtsdragers en bezoekers. Afhankelijk van de situatie kan het gaan om: 

  • naam, e-mailadres, telefoonnummer, handtekening en adresgegevens; 
  • nevenfuncties;
  • beeld (foto en/of video) en geluid. 
Op basis van welke grondslagen verwerkt de gemeenteraad persoonsgegevens?

De gemeenteraad verwerkt persoonsgegevens op basis van: 

  • De Algemene Verordening Gegevensbescherming à artikel 6 lid 1 sub a, c & e; 
  • De Gemeentewet à artikel 12, artikel 20, artikel 23 lid 1, artikel 95, artikel 96 & artikel 107e lid 1; 
  • Het Reglement van orde van de raad van Waalwijk 2024 à artikel 12, artikel 13, artikel 15, artikel 27 lid 1, artikel 27 lid 2,  artikel 35 lid 2 & artikel 35 lid 3 sub f
  • De Gedragscode voor de publicatie van persoonsgegevens door de raad van Waalwijk 2024 à artikel 2 sub a.
Voor welke doeleinden verwerkt de gemeenteraad persoonsgegevens?

De gemeenteraad heeft wettelijke taken en verplichtingen. Om deze taken en verplichtingen uit te voeren is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verzamelen en gebruiken. De gemeenteraad verzamelt en gebruiken deze persoonsgegevens voor specifieke doeleinden, die afgestemd zijn op onze taken en verplichtingen. Het hangt van de specifieke verwerking af welke persoonsgegevens van welke categorie betrokkenen worden verwerkt en voor welk doel we dat doen. De gemeenteraad verwerkt de persoonsgegevens om: 

  • Raadsleden en fractievolgers inzage te geven in de brieven of andere geschriften die personen aan de gemeenteraad richten, en deze personen van een antwoord te voorzien; 
  • Raadsleden en fractievolgers en andere deelnemers aan openbare vergaderingen en bijeenkomsten informeren wie (namens welke organisatie) deelnemen; 
  • Deelnemers, bezoekers en mogelijk geïnteresseerden informeren over en/of uitnodigen voor vergaderingen en bijeenkomsten; 
  • Verslaglegging (schriftelijk en in beeld en geluid) van openbare bijeenkomsten en vergaderingen. 
Met wie deelt de gemeenteraad persoonsgegevens?

Voor de uitvoering kan het nodig zijn dat de gemeenteraad de (persoons)gegevens deelt met het college van burgemeester en wethouders en de leverancier(s) van het raadsinformatiesysteem. Op het moment dat we persoonsgegevens uitwisselen met andere partijen maken we daarover afspraken die afgestemd zijn op de geldende wet- en regelgeving (bijvoorbeeld een verwerkersovereenkomst).

Hoelang bewaart de gemeenteraad mijn persoonsgegevens?

De gemeenteraad Waalwijk bewaart persoonsgegevens voor zolang dit noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn taken, of zoals is bepaald in de Archiefwet. Jaarlijks vindt wel een verwijdering plaats van persoonsgegevens in het kader van dataminimalisatie. Vergaderstukken van de gemeenteraad en raadscommissies worden blijvend bewaard conform de Archiefwet.

Welke rechten heb ik?

Als inwoner of belanghebbende kunt u uw rechten bij de gemeenteraad van Waalwijk uitoefenen. Dit betekent dat u om inzage mag verzoeken in de persoonsgegevens die de gemeenteraad van u verwerkt. U mag daarnaast een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te corrigeren, te verwijderen of het gebruik ervan te beperken. Tenslotte kan u uw toestemming, als dit de grondslag van de verwerking van persoonsgegevens is geweest, intrekken en kan u bezwaar maken tegen de verwerking van persoonsgegevens door de gemeenteraad van Waalwijk. U kunt deze verzoeken indienen door het sturen van een mail aan griffie@waalwijk.nl. U wordt dan binnen een maand na uw verzoek op de hoogte gesteld over het gevolg dat aan uw verzoek wordt gegeven. U kunt uw verzoek ook schriftelijk toesturen door deze te verzenden naar: De raad van de gemeente Waalwijk, T.a.v. Griffie, Postbus 10150, 5140 GB Waalwijk.

Hoe zorgt de gemeenteraad ervoor dat mijn persoonsgegevens veilig zijn?

De gemeenteraad van Waalwijk hecht veel waarde aan een goede bescherming van de persoonsgegevens. De gemeenteraad past passende beveiligingsmaatregelen toe om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor meer informatie klik hier.

Waar kan ik terecht met vragen?

Als u vragen heeft over de bescherming van uw persoonsgegevens door de gemeenteraad, of als u om andere reden hierover contact wil opnemen met de gemeenteraad van Waalwijk, dan kunt u een mail sturen naar griffie@waalwijk.nl. 

Hoe neem ik contact op met de functionaris voor de gegevensbescherming?

De gemeenteraad van Waalwijk heeft een Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG). Dat is een interne toezichthouder en adviseur voor de bescherming van persoonsgegevens. U kunt contact met de FG opnemen via fg@waalwijk.nl. Als u een klacht heeft over de manier waarop met uw persoonsgegevens is omgegaan kunt u met de FG contact opnemen. Daarnaast is het mogelijk om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegeven (AP).