Jongeren maken door spel Windkracht! kennis met klimaatmaatregelen
Op donderdag 2 november is op het Walewyc Mavo het spel Windkracht! geïntroduceerd aan de eerste klas. Windkracht!, ontwikkeld door docent Aardrijkskunde Booy Michielsen, laat jongeren kennis maken met het klimaatneutraal maken van een stad. Vooral met alle uitdagingen die je als ‘burgemeester’ dan tegen gaat komen om dat voor elkaar te krijgen.
Gemeente Waalwijk geeft spellen cadeau
De gemeente Waalwijk heeft aan het begin van het schooljaar alle scholen in Waalwijk het spel Windkracht cadeau gedaan. De scholen ontvingen het spel, met daarbij ook een uitleg en door Booy ontwikkelde lesbrieven. Met deze lesbrieven kunnen ze namelijk het spel koppelen aan hun lesmethodes.
De gemeente vindt het heel belangrijk om het bewustzijn over het klimaat te vergroten. Dat begint bij de jonge generatie, het is namelijk hun toekomst waar we aan werken.
“Met het spel probeer ik leerlingen te laten nadenken. Je merkt dat ze een stukje bewustwording krijgen over de invloed die ze zelf hebben.” – Booy Michielsen, ontwikkelaar Windkracht!
Aan de slag
Op de donderdagochtend zijn de leerlingen aan de slag gegaan. Na een kleine introductie van Eric de Jong, programmamanager Duurzaamheid bij de gemeente, bijt wethouder Sheila Schuijffel het spits af door te benadrukken waarom het zo belangrijk is dat jongeren meer leren over de energietransitie.
“Ik vind het mooi dat leerlingen in het spel best wel moeilijke begrippen leren. Misschien begrijpen ze nog niet alles precies, maar ze maken er al wel kennis mee.” – Sheila Schuijffel, wethouder Duurzaamheid
Spelen maar!
Na nog een korte uitleg vanuit de spelontwikkelaar Booy, gaan de leerlingen dan echt het spel spelen. Je merkt dat er de eerste keer nog wat vragen zijn, maar dat de meesten al druk met hun strategie bezig zijn. De ene leerling gaat meer aan de slag met percentages, om zo snel mogelijk klimaatneutraal te zijn met zijn stad. Terwijl de andere leerling meer interesse heeft in de betekenis van alle maatregelen en daarbij heel aandachtig alles leest.
“De leerlingen gaan door dit spel veel sneller dingen herkennen in het normale straatbeeld. Zo stormt het vandaag, als het heel hard aan het regenen is snappen ze nu waarom er veel groen wordt aangelegd.” – Sander Lambooij, docent Aardrijkskunde Walewyc Mavo
“Ik vond het een erg leuk spel om te spelen! Je bent constant actief bezig en voelt een competitie. Ondertussen leer ik nieuwe begrippen.” – Leerling brugklas Walewyc Mavo